Astanga jóga

 

 

 

Astanga jóga – a nyugalom szigete a káoszban

A világ minden táján óriási népszerűségnek örvendő astanga jóga a hatha jóga egyik dinamikus irányzata, amely hosszú múltra tekint vissza, és számos országban az elsőszámú kedvenccé vált. Honnan jön az astanga, és mitől olya különleges?

Az astanga nyolc végtagot jelent szankszrit nyelven, amivel a jóga nyolc ágára utal.

Az astanga módszerrel történő ászanák gyakorlását T. Krishnamacharya és Sri K. Pattabhi Jois ismertette meg a nagyközönséggel egy régi szöveg, a Yoga Korunta alapján, amely a Vamana Rishi által kifejlesztett hatha jóga egyedi rendszerét írja le.

Aki komolyan elkezd astangával foglalkozni, nem kerülheti ki a mester, Jois nevét. Sri K. Pattabhi Jois (1915-2009) már 12 éves korában elkezdte a jógatanulmányokat Indiában mentorával, Krishnamacharyával.

Az astanga vezető gyakorlója és tanára lett. 1958-ban írta meg értekezését erről a jógatípusról, ez a Yoga Mala című mű, ami minden elhivatott tanítvány otthonában megtalálható.

Jois a hetvenes évek elején, Nyugaton folytatta tanulmányait, ennek köszönhetően kezdett hódító körútjába nyugaton az astanga. Ez a hatás a mai napig érezhető. Halála után fiúunokája, Sharath vette át a vezető szerepet, a tanítványok pedig özönlöttek Mysoréba, hogy mélyítsék tudásukat.

 

 

Az astanga amellett, hogy felállít egy sorrendet az ászanáknak, összeköti azokat a vinyászával (mozgással), légzéssel, a különböző bandhákkal (energetikai zárak) és a drishtivel (tekintet egy pontra szegezése).

A nyugodt légzés, a folyamatos fókuszálás és a pózok precíz megtartása hatalmas kihívások elé állítják az astanga gyakorlóját, de jutalma nem csekély. Jelentős mértékben javulnak a test méregtelenítő folyamatai, megfiatalodik a test és lecsendesül az elme.

Rohanó, kaotikus világunkban kívánhatunk-e ennél többet?

 

 

Hat különböző astanga sorozat van, a tanítványok többsége az első kettőnél nem jut tovább, de ez egyáltalán nem baj, mert már az első két sorozat elsajátítása után is minőségileg új életet élhetünk.

A pozitúrák első sorozata a Yoga Chikitsa, ami lényegében jóga terápiát jelent. Legfontosabb célja, hogy helyre tegye a gerincet, méregtelenítse a testet, rugalmasságot, erős és állóképességet adjon a tanítványnak. A sorozat 75 pózból áll, és mintegy másfél-két óráig tart. A tanítványok napüdvözlettel indítanak, majd következnek az álló, ülő, illetve fordított pózok, a híd, végül a csendes relaxálás.

A második sorozat a Nadi Shodana középpontjában az idegrendszer, illetve az energiacsatornák megtisztítása és erősítése áll. A sorozatnál ugyanaz az ászanák sorozata, mint az elsőnél, de természetesen új pózokkal és variációkkal vegyítve. Csak akkor szabad elkezdeni a másodikat, ha az első sorozatnak már mesterei vagyunk.

 

 

A Sthira Bhaga, a haladók sorozata, amely isteni stabilitást jelent. Jois eredetileg két intenzív haladó sorozatot írt le, de később négybe szedte őket, hogy még több ember jusson el a különböző szintekre.

S hogy kinek való az Astanga jóga? Mindazoknak, akik szeretik a rendet és precizitást, vagy függetlenül szeretik végezni a gyakorlatokat. Erős, nagyon élénk és atletikus stílusú jóga az Astanga jóga, népszerűsége töretlen, mert aki egyszer elkezdi, nem akarja másra lecserélni. 

vissza az óratípus választáshoz>>>